niedziela, 17 kwietnia 2016

Zakwas na chleb

Ostatnio postanowiłam powrócić do pieczenia chleba na zakwasie. Dlatego w tym tygodniu zrobiłam własny zakwas na chleb. Mam już pewne doświadczenie w tym zakresie, gdyż zakwas robiłam już wcześniej dwa razy, ale zawsze dłuższy wyjazd niestety powodował, że mój zakwas obumierał. Mam nadzieję, że tym razem tak się nie stanie i przetrwa on dłużej niż pół roku.

Kilka zasad dotyczących przygotowania własnego zakwasu:
  • Rodzaj mąki – najlepszy na początek jest zakwas żytni. Spróbujcie znaleźć mąkę dobrej jakości, najlepiej ekologiczną.
  • Przybory - zakwas hodujemy w szklanym naczyniu – odpowiedni będzie słoik albo po prostu szklana miska oraz czysta ściereczka do przykrycia.
  • Miejsce – najlepsze jest ciepłe, spokojne miejsce bez przeciągów.
Przestudiowałam sporo przepisów na zakwas i wielu z nich w procesie produkcji zaleca wyrzucanie połowy zakwasu. Nie bardzo wiem dlaczego. Fakt faktem, że wychodzi go dość sporo, ale po odłożeniu kilku łyżek do dalszych wypieków pozostałą porcję wykorzystałam do upieczenia pierwszego chleba. Tu muszę dodać, że młody zakwas nie jest na tyle silny, by na nim porządnie wyrósł cały bochenek, dlatego dodałam odrobinę drożdży. Ale im zakwas starszy, tym lepiej sobie radzi, więc myślę, że kolejny chleb będzie bez dodatku wspomagaczy :)
Przepis na zakwas wzięłam ze strony http://smakowitychleb.pl/ . Już po raz drugi korzystałam z tej receptury i uważam, że jest bardzo dobra. Jeśli chcecie uzyskać więcej informacji na temat wypieku chleba, możecie zerknąć na tę stronę – polecam.




Zakwas na chleb

250g mąki żytniej
250 ml wody

Dzień 1 wieczór
W szklanym naczyniu mieszamy 100 g mąki żytniej i 100 ml letniej wody tak by uzyskać konsystencję gęstej śmietany. Jeśli masa będzie zbyt gęsta (ciężko będzie mieszać) można dolać trochę wody. Naczynie przykrywamy ściereczką (słoika nie zakręcamy pokrywką – chodzi o dostęp powietrza do zakwasu) i odstawiamy w ciepłe miejsce na 12 godzin.
Dzień 2 rano
Drewnianą łyżką mieszamy dokładnie zakwas. Przykrywamy go ściereczką i stawiamy ponownie w ciepłym miejscu na 12 godzin.

wieczór
Do naczynia dodajemy 50 g mąki żytniej i 50 ml letniej wody i zostawiamy na 24 godziny.

Dzień 3 wieczór
Teraz zakwas już fermentuje – powinien mieć kwaskowaty zapach.
Do naczynia z zakwasem dodajemy 50 g mąki żytniej i 50 ml letniej wody. Przykrywamy ściereczką i stawiamy w ciepłym miejscu na 12 godzin.

Dzień 4 rano
Zakwas mieszamy, przykrywamy ściereczką i stawiamy w cieple na 12 godzin.

wieczór
Zakwas dokarmiamy, dodajemy 50 g mąki żytniej i 50 ml letniej wody, mieszamy dokładnie. Naczynie przykrywamy i odstawiamy w ciepłe miejsce na 12 godzin.

Dzień 5 rano
Zakwas na chleb już jest prawie być już gotowy. Na jego powierzchni powinny być pęcherzyki powietrza, a konsystencja jest gęsta. Ponownie mieszamy, przykrywamy i odstawiamy na 6 godzin.


Po tym czasie zakwas jest gotowy i możemy zacząć przygotowywać nasz pierwszy chleb na zakwasie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...